انعقاد قراداد جمع‌آوری پساب فاضلاب بندرعباس،‌ تبدیل تهدید به فرصت

به گفته استاندار هرمزگان، انعقاد 6 قرارداد فروش پساب بازیافت شده فاضلاب شهر بندرعباس به صنایع مولد، تهدید را به فرصت تبدیل کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس، ظهر روز یکشنبه (1 مردادماه) طی مراسمی در استانداری هرمزگان با حضور مدیران شرکت های پالایش نفت بندرعباس، مادکوش، صبا فولاد خلیج فارس و شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس، سه فقره قرارداد فروش پساب بازیافت شده به صنایع مولد امضا و مبادله شد.

«مهدی دوستی» استاندار هرمزگان در این رابطه اذعان داشت: اجرای طرح جمع‌آوری پساب فاضلاب بندرعباس و در اختیار گذاردن آن برای صنایع، تهدید را به فرصت تبدیل کرده است، بدین ترتیب با اتمام این طرح، از ورود پساب فاضلاب به دریا جلوگیری شده و بخشی از مشکل صنعت نیز برطرف می‌شود.

استاندار هرمزگان در حاشیه این مراسم گفت: امروز سه قرارداد در خصوص اجرای این طرح به امضا رسید که یک قرارداد بانکی و سه قرارداد با صنایع بود.

مهدی دوستی افزود:‌ فاضلاب یکی از چالش‌های اساسی شهر بندرعباس بود که حتی به پیشران اقتصادی هرمزگان یعنی گردشگری هم آسیب می‌زد.

وی یادآور شد: بخشی از قراردادها سال گذشته امضا و امروز هم سه قرارداد دیگر امضا شد و در مجموع برای ۷۰ هزار متر مکعب از روزانه 85 هزار متر مکعب پساب فاضلاب بندرعباس قرارداد منعقد شد.

دوستی گفت: منابع این قراردادها که سه قرارداد با صنایع بسته و یک قرارداد در قالب مشارکت مدنی با بانک ملی منعقد شد کمک بسیاری برای این طرح است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به محدودیت منابع به‌کارگیری از روش‌های نوین تأمین مالی یکی از راه‌های پیش برنده بوده و در همین مدت کوتاه میزان پیشرفت طرح از صفر به ۳۰ درصد رسیده است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه افزون‌بر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان قرارداد اجرایی منعقد شده است، خاطرنشان کرد: تعهد بانک ملی یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که از ۴۷۰ میلیارد تومان مرحله اول حدود ۱۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

دوستی بیان کرد: یعنی ۲ قسط این قرارداد پرداخت شده که در نوع خود جالب است، چونکه به طور معمول پرداخت‌ها پس از انعقاد قرارداد آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ اما در این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان پرداخت و تبدیل به کالا و خدمات شده است و یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای گام بعدی در نظر گرفته شده که در مراسمی و فرآیندی که طی می‌شود به امضا خواهد رسید.

استاندار هرمزگان بیان کرد: بخش دیگری هم حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ متر مکعب پساب باقی‌مانده است که باید با یکی از صنایع قرارداد آن امضا و پرونده مالی طرح بسته شود.

دوستی اضافه کرد: صنایعی که امروز قرارداد امضا کردند شامل پالایشگاه نفت بندرعباس، صبا فولاد و فولاد مادکوش می‌شود،‌ اکنون ایمیدرو مالک ۱۵ هزار متر مکعب در روز است و برای باقی‌مانده متقاضی وجود دارد و دغدغه متقاضی وجود ندارد.

وی افزود: ضمن اینکه امیدواریم بتوانیم از ظرفیت بانک توسعه اسلامی هم برای این طرح استفاده کنیم و پرونده پساب فاضلاب بندرعباس بسته شود.

دوستی خاطر نشان کرد: فاضلاب بندرعباس هم طرح گرانی است چونکه آب شور دریا تبادل‌هایی با فاضلاب دارد و آب با شوری بالا وارد فاضلاب می‌شود.

وی گفت: بدین ترتیب مجبور هستیم بسته‌های شیرین سازی را در فاضلاب پیش‌بینی کرده و باید یک مرحله شیرین سازی انجام شود،‌ مدت اجرای طرح سه ساله پیش‌بینی شده که ۲ سال از زمان آن باقی‌مانده و امیدواریم در زمان وعده داده شده به اتمام برسد. مساله‌ای هم در زمینه گسترش شبکه فاضلاب وجود دارد،‌ چون اکنون بنا داریم بخشی از بافت فرسوده که در طرح نبودند و ساخت و سازهایی که انجام می‌شود را هم به این طرح اضافه شود.

گفتنی است؛ در این مراسم قرارداد مشارکت مدنی بانک ملی ایران با شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج فارس در راستای اجرای طرح ارتقا و نوسازی تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس منعقد و مبادله شد./ایرنا

لینک کوتاه:

مطالب بیشتر

پیمایش به بالا