مجوز آبشیرین‌کن ندهید تا پروژه انتقال فاضلاب بندرعباس به نتیجه برسد

یک استاد دانشگاه گفت: پروژه انتقال پساب بندرعباس به صنایع غرب این شهر یک پروژه در تراز ملی است که به ثمر رسیدن آن می‌تواند یک الگوی زیست‌محیطی در کشور باشد.

به گزارش روابط عمومی شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس و به نقل از خبرگزاری فارس، علی احمدی دکترای محیط زیست اظهار کرد: انتقال پساب بندرعباس به صنایع غرب این شهر یک پروژه در تراز ملی است و به ثمر رسیدن آن می‌تواند یک الگوی زیست محیطی پایدار در کشور بشمار رود، لذا از آب منطقه‌ای و محیط زیست هرمزگان انتظار می‌رود تا مجوز جدیدی برای بهره برداری از دریا به منظور توسعه آبشیرین‌کن‌ها در این منطقه ارائه نکنند.

وی افزود: پروژه انتقال پساب شهر بندرعباس که حدود 15 درصد پیشرفت دارد، عملا یک الگوی جدیدی را در حوزه ساماندهی فاضلاب شهرهای ساحلی ارائه و عرضه می‌کند که نه تنها بوی بد و مشمئزکننده فاضلاب را که ناشی از خام ریزی آن به دریا است از بین می‌برد بلکه سبب خواهد شد تا بتوانیم این الگو را در دیگر شهرهای ساحلی نیز به اجرا درآوریم و این مهم با تکمیل این پروژه ارتباط تنگاتنگی دارد.

پساب بندرعباس تا 80 هزار مترمکعب در شبانه روز آب قابل استفاده برای صنایع تأمین می‌کند

احمدی با بیان این که صنایع غرب شهر بندرعباس نیز می‌بایست هرگونه نیاز آبی خود تا 80 هزار مترمکعب در روز را از محل این پروژه تأمین و در تکمیل آن سرمایه گذاری مشارکتی کنند، خاطرنشان کرد: احداث هر آبشیرین‌کن جدیدی در غرب بندرعباس بجز دو آبشیرین‌کن فعلی که یکی یک میلیون در شبانه روز و دیگری 100 هزار مترمکعب در روز ظرفیت دارد، عملا به شکست پروژه انتقال پساب بندرعباس منجر خواهد شد و در این زمینه آب منطقه‌ای و محیط زیست باید دقت نظر کافی داشته باشند چون یک مسؤولیت میان نسلی بر دوش آنها است و نباید آن را به بهانه تأمین درآمد از این محل، نقض کنند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: تعریف هر آبشیرین‌کن جدیدی برای سیراب کردن شهرهای کویر مرکزی ایران باید در محدوده شرق بندرعباس تا سواحل مکران باشد تا هم برداشت آب از دریای عمان صورت گیرد و هم اکوسیستم خلیج فارس بیش از این در معرض آسیب قرار نگیرد.

سواحل مکران برای آبشیرین‌کن‌های جدید در نظر گرفته شود

وی خاطرنشان کرد: در دریای عمان، آبشیرین‌کن زیادی نصب نیست و این دریا بدلیل اتصال دائمی و وسیع با اقیانوس عملا در معرض آسیب بسیار بسیار کمتری قرار دارد و لذا دولت‌ها وظیفه دارند تا در جهت حفظ موضوعات محیط زیستی خلیج فارس، پروژه‌های آبشیرین‌کن جدید را به سمت دریای عمان هدایت کنند.

احمدی با اشاره به مطالبه عمومی مردم بندرعباس برای ساماندهی وضعیت پساب فاضلاب این شهر، گفت: راهکار بسیار خوبی در قالب پروژه انتقال پساب بندرعباس به صنایع تعریف شده و باید حمایت همه جانبه مردمی و دولتی از این کار صورت گیرد تا در نهایت شاهد بهره برداری از آن در آینده نزدیک باشیم و این شهر بسیار مهم ساحلی ایران در حوزه گردشگری نیز رونق خاصی بگیرد و حتی شهرداری‌ها همت کنند و بخشی از آب دریا را در خورها به جریان بیندازند تا بر زیبایی شهر نیز افزوده شود.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین مسأله آن است که آب منطقه‌ای و محیط زیست زیر بار فشارها برای صدور مجوز برای احداث آبشیرین‌کن جدید و یا سهمیه برداشت جدید از دریا برای صنایع نروند تا این صنایع به تکمیل پروژه انتقال پساب به غرب بندرعباس کمک کرده و نیاز خود را از این محل تأمین کنند.

گفتنی است؛ اکنون پروژه انتقال پساب فاضلاب بندرعباس به صنایع غرب این شهر در مرحله ساخت حوضچه‌های تصفیه و ایستگاههای پمپاژ در طول مسیر است و عملا لوله‌گذاری خط نیز به پایان رسیده است.

لینک کوتاه:

مطالب بیشتر

پیمایش به بالا